Voskovec Jiří, Werich JanHry Osvobozeného divadla Osel a stín, Kat a blázen, Balada z hadrů, Těžká Barbora, Pěst na oko, aneb, Caesarovo finále | | Typ | kniha | Vydavatel | Československý spisovatel, Praha | Rok | 1980 | Jazyk | český | Edice | Hry Osvobozeného divadla | Ilustrátor,grafik,typograf | Hlavsa Oldřich,Vaněk Rostislav | Anotace | Předmluvu o Osvobozeném divadle Voskovce a Wericha napsal Josef Rybák. Typografie Oldřich Hlavsa (*1909-1995, český typograf, grafik, malíř, odborný publicista, v roce 1986 udělena cena Zasloužilý umělec). Výtvarný redaktor Rostislav Vaněk (*1945, český typograf, grafický designér). === AUTOR: JAN WERICH (*1905-1980) - dramatik, prozaik, herec. Pocházel z rodiny úředníka pojišťovny. Jeho ženou byla Zdena Werichová (roz. Housková, 1906–1980), překladatelka a pracovnice hospodářské správy Osvobozeného divadla, dcera Jana Werichová (1935–1981) byla herečka a překladatelka. Werich studoval spolu s Jiřím Voskovcem (1905–1981), s nímž se znal od roku 1914 – na reálném gymnáziu v Praze-Křemencově ulici, odkud pak přešel na smíchovské reálné gymnázium (mat. 1924). V letech 1924 až 1927 studoval na Právnické fakultě UK, studia však zanechal po složení jediné státní zkoušky. V dubnu 1927 uvedli Voskovec a Werich soukromé studentské představení Vest Pocket Revue v pražské Umělecké besedě, jež mělo takový ohlas, že si vynutilo další reprízy. V létě 1927 se soubor stal součástí avantgardního Osvobozeného divadla (vzniklého 1925 jako divadelní sekce Devětsilu) a záhy se změnil v profesionální scénu. V Osvobozeném divadle (v sezoně 1935/36 hrajícího pod názvem Spoutané divadlo), kde V W působili jako autoři i herci, vytvořili osobitou komediální dvojici. Na charakteru jejich mimořádně úspěšného hudebního divadla se podílel i skladatel Jaroslav Ježek. Od 1931 vystupovali pravidelně rovněž v Čs. rozhlase (pořad Zvukový měsíčník, tři záznamy otištěny v Divadelní revui 1990). Na sklonku 30. let se výrazně angažovali proti hrozícímu fašistickému nebezpečí. Po odebrání koncese v listopadu 1938 zastavilo Osvobozené divadlo činnost, nadále však pokračovala štvavá fašistická kampaň proti jeho protagonistům. Počátkem 1939 Werich a Voskovec se svými rodinami a skladatelem Ježkem emigrovali do USA. Nejprve pořádali v USA vystoupení pro krajany, poté uvedli v Clevelandu 1940 anglické nastudování her Osel a stín a Těžká Barbora, od března 1941 pracovali v Úřadu pro válečné informace v New Yorku, kde připravovali pravidelné rozhlasové relace určené československým posluchačům (během čtyř let jich natočili více než dva tisíce). Na přelomu let 1944–45 účinkovali v nastudování Shakespearovy Bouře (Philadelphia, Boston, od ledna do května 1945 New York, divadlo Alvin). Po návratu z exilu (říjen 1945) hrál Werich krátce v Realistickém divadle a po příjezdu Jiřího Voskovce společně založili Divadlo Voskovec a Werich, v němž se pokusili navázat na přerušenou tradici Osvobozeného divadla (na scéně uvedli například adaptaci amerického muzikálu Divotvorný hrnec). Po odchodu Jiřího Voskovce do exilu (1948) přešel Werich s většinou souboru Divadla V W do Hudebního divadla v Karlíně (do roku 1950 hrálo pod názvem Divadlo Umění lidu, následující sezónu Divadlo Československého státního filmu), kde působil do roku 1951 nejprve jako dramaturg a později jako umělecký šéf. Souběžně byl od 1949 vedoucím dramaturgem 9. tvůrčího kolektivu ve Studiu uměleckých hraných filmů Praha (FS Barrandov) a od prosince 1952 zastával tutéž funkci v nově založeném Ústředním televizním studiu Praha (Čs. televize). V letech 1955 až 1959 byl uměleckým ředitelem a hercem Divadla satiry (1957 přejmenovaného na Divadlo ABC), kde se spolu s novým hereckým partnerem Miroslavem Horníčkem vrátil také k některým hrám Osvobozeného divadla. Přestože mu vážné onemocnění znemožnilo od roku 1960 pravidelně vystupovat na jevišti, zůstal v letech 1961 až 1963 členem Městských divadel pražských a v letech 1963 až 1968 Hudebního divadla v Karlíně a hrál i v několika filmech a televizních inscenacích. V roce 1968 odešel do důchodu. V srpnu 1968 emigroval se ženou přes Německo do Rakouska, ale záhy se vrátil zpět do vlasti. V 70. letech byl Werichovi znemožněn přístup do médií, na sklonku desetiletí pak byl propagandisticky využit jeho podpis pod tzv. Antichartou. Do jeho tvorby se promítly zkušenosti z četných cest; kromě pobytu v USA navštívil několikrát Itálii, Francii, Jugoslávii, Sovětský svaz a Rakousko. - JIŘÍ VOSKOVEC (*1905-1981, vlastním jménem Jiří Wachsmann) byl avantgardní dramatik a básník, spolutvůrce Osvobozeného divadla, divadelní a filmový herec a režisér. === POPIS DÍLA: Knížka her Jiřího Voskovce a Jana Wericha v hudebním doprovodu Jaroslova Ježka. V tomto vydání přejímány texty her Voskovce a Wericha tak, jak vyšly v Československém spisovateli v letech 1956 až 1961 (čtyřsvazkový výbor). | Vazba | původní plátěná, na hřbetu vazby napsáno bílým písmem: Osel a stín Kat a blázen Balada z hadrů Těžká Barbora Pěst na oko aneb Caesarovo finále V W | Přebal | ano | Počet stran | 676 | První vydání | ano | Podpis | ne | Stav | výborný | Velikost | 8° Oktáv | Hmotnost | 820 gramů | ISBN / ISSN | neuvedeno | Objednávkový kód | K1797 | Kategorie | Divadlo, Tanec, Hudba -> Divadlo Umění -> Českoslovenští umělci
|
|
|